Przyznane dofinansowanie : 312582,36 PLN.

 

W ramach niniejszego projektu, Zespół Szkół nr 4 im. Powstańców Wielkopolskich w Lesznie zorganizował dwutygodniowe praktyki zawodowe dla 27 uczniów kształcących się w pięciu kierunkach. Na przełomie maja i czerwca 2024 odbyły się staże w Rimini, Włochy i wzięło w nich udział 5 uczniów kształcących się w zawodzie Technik inżynierii sanitarnej, 4 uczniów w zawodzie cukiernik i 5 w zawodzie kucharz. Na przełomie września i października 2024 odbyły się praktyki zagraniczne w Maladze , Hiszpania, w których uczestniczyło 5 uczennic z Technikum usług fryzjerskich, 3 uczniów z klasy mechanik pojazdów samochodowych oraz 4 uczniów w zawodzie kucharz.
Dzięki udziałowi w projekcie uczestnicy zdobyli nowe kompetencje zawodowe, poznali różnice pomiędzy polskimi a włoskimi czy hiszpańskimi zakładami pracy, poznali nowe techniki i technologie w swoim zawodzie a także nabrali większej pewności podczas wykonywania działań na swoim stanowisku pracy, zgodnie z zasadami BHP. Uczniowie Stażyści rozwinęli umiejętność posługiwania się językiem angielskim w  ̇życiu codziennym językiem angielskim zawodowym w miejscu pracy a także poznali podstawowe zwroty w języku włoskim czy hiszpańskim. W trakcie i po stażu uczestnicy doskonalili umiejętności cyfrowe wypełniając dokumentacje ̨ w formie elektronicznej a także stworzyli prezentacje multimedialne i filmiki, które stanowiły relacje z odbytych staży.
Posłużyły one jako materiał promujący staże zagraniczne i upowszechniający projekt. Zdobyte doświadczenia i umiejętności zawodowe i językowe wpłynęły na motywację do pracy i nauki, poprawę wyników w nauce oraz będą miały wpływ na ich wyniki egzaminów zawodowych, rozwój zawodowy oraz zwiększenie szans na zatrudnienie zarówno na rynku polskim i zagranicznym, spektakularne wyniki w konkursach zawodowych. Celem projektu był też rozwój umiejętności miękkich, takich jak gospodarność ́ , zaradność , samodzielność, umiejętność rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, wypracowania kompromisów, zarządzania czasem, nawiązywania relacji oraz odnajdywania się ̨ w nowym środowisku, za granica ̨. Został on zrealizowany poprzez mieszkanie na wspólnej przestrzeni, gospodarowanie wydatkami i wykonywanie codziennych obowiązków oraz spędzanie czasu po pracy razem. Młodzież ̇ również ̇ uczestniczyła w życiu kulturalnym zwiedzając miasta i region.

I. Dzięki pomyślnej realizacji praktyk zagranicznych wszyscy uczestnicy otrzymali:
1. Certyfikat Fers potwierdzający realizację programu praktyk, potwierdzony przez organizację przyjmującą i wysyłającą ( opiekunowie również)
2.Dokument Europass-Mobilność potwierdzający zaliczenie staży zawodowych potwierdzony przez Organizację wysyłająca i Organizację przyjmującą.
3. Certyfikat uczestnictwa w mobilności zagranicznej wydany uczestnikowi przez Organizację przyjmującą( opiekunowie również).
4. Suplement do porozumienia o programie zajęć edukacyjnych potwierdzający , że uczestnik wziął udział w zajęciach/aktywnościach edukacyjnych w ramach mobilności zagranicznej w Rimini czy Maladze, opisanych w Porozumieniu o programie zajęć i osiągnął określone efekty uczenia się. Powyższe dokumenty zwiększą szanse uczestników staży na rynku pracy w Polsce i za granicą.
II. Udział i osiągnięcia w konkursach. Szkoła zorganizowała Międzyszkolny konkurs fryzjerski dla uczniów naszej szkoły oraz uczniów szkół z regionu- uczestniczka stażu w Maladze, Lidia Majchrzak ,otrzymała wyróżnienie. Zdobyła dwa razy 1 miejsca w Ogólnopolskich konkursach fryzjerskich ( 28 luty w Sochaczewie i 8 marca 2025 w Poznaniu). Lidka wzięła też udział w targach fryzjersko-kosmetycznych 4i5kwietnia. Stylizowała koleżankę z klasy w tematyce FUTURE w jednym z najbardziej prestiżowych konkursów fryzjerskich w Polsce KREATOR 2025. Startowała też w konkursie Master of Beaty o tytuł mistrza Polski. W ramach przygotowania uczestniczek technikum usług fryzjerskich w projekcie i do konkursów zakupiliśmy główki i akcesoria fryzjerskie. Dzięki nim uczennice doskonalą umiejętności - materiały te posłużą w kolejnych latach na lekcjach praktycznych.
-Uczniowie Kacper Żurek i Kacper Andrzejewski wzięli udział w Ogólnopolskim Turnieju Kucharskim w Poznaniu w dniach 18-19.03.2025, po zakwalifikowaniu się wcześniej w etapie szkolnym zorganizowanym dla uczniów naszej szkoły . Oboje uzyskali tam tytuł finalisty, a Kacper Żurek otrzymał wyróżnienie " Młody kreator smaku". Dzięki temu uczeń ten był zwolniony z części teoretycznej egzaminu zawodowego. Ci sami uczestnicy staży wzięli udział w Leszczyńskim Masterszef w maju 2025 jako drużyna reprezentująca szkołę. Uczeń Kacper Żurek zakończył edukację w czerwcu 2025 i otrzymał tytuł " Najlepszego ucznia w zawodzie"
- nagroda ustanowiona przez szkołę dla najlepszego absolwenta z klas branżowych za osiągnięcia zawodowe. Kacper Andrzejewski dzięki zdobytym kompetencjom na stażu i certyfikatom Europass i FERS rozpoczyna pracę w zawodzie w hotelu 4-gwiazkowym w Niemczech od lipca 2025.
III. Wszyscy uczestnicy praktyk byli zobowiązani do przygotowania prezentacji multimedialnej lub filmiku- relacje z praktyk. Uczniowie odbyli spotkania w różnych klasach szkoły, na których dzielili się doświadczeniami, wrażeniami, nabytymi umiejętnościami i wiedzą, poznanymi technikami i technologiami pracy. Rezultatem tych działań jest bardzo duża ilość zgłoszeń uczniów do kolejnego stażu w ramach Akredytacji Erasmusa w roku 2025-2026. Materiały te będą nadal wykorzystywane w kolejnym roku szkolnym.

IV. Nauczyciel zawodu ( opiekun podczas stażu) wdrożył do programu zajęć cukierników i kucharzy elementy kuchni włoskiej i hiszpańskiej gdzie uczestnicy praktyk pokazują innym uczniom jak wykonać dania czy wypieki. Wyroby są też prezentowane do degustacji w trakcie imprez szkolnych; Dzień Patrona, Dzień Otwarty szkoły i Dzień Zawodowca, a także przed świętami.
V. Nauczyciele zawodu zorganizowali 27 maja warsztaty zawodowe dla uczniów klas 8 szkół podstawowych w Lesznie. Uczestnicy staży i inni uczniowie z klas technikum usług fryzjerskich, technik instalacji sanitarnych , technik energetyki odnawialnej oraz mechanik pojazdów samochodowych prezentowali zdobyte kompetencje zawodowe zachęcając do podjęcia dalszej nauki w zawodach w naszej szkole. 05.05.2025 oficjalnie projekt został zakończony.
VI. Zakupiono z funduszy projektowych: Ubiór i obuwie ochronne dla wszystkich uczestników, T-shirty, które teraz posłużą promocji projektu na rozgrywkach sportowych, 8 główek , nożyczki, zestaw grzebieni, klamry fryzjerskie, , sprzęt kuchenny drobny, zestaw talerzy, airfryer, naświetlacz do jaj, robot kuchenny, syfon do bitej śmietany, blender, patelnie, naczynia żaroodporne, blachy cukiernicze, sprzęt kuchenny elektryczny, pomoce naukowe dla klas technikum instalacji sanitarnych i mechanik pojazdów samochodowych( I knipexx-box – 2 skrzynie narzędziowe dla monterów instalacji sanitarnych, miernik poziomu dźwięku, anemometr wirnikowy, wykrywacz gazu, alkogogle, szczelinomierz-wskaźnik rozwarcia rys , kamera termowizyjna, gablotę na upowszechnianie projektu, stojak na kółkach do upowszechniania projektu, 2 tablice korkowe do upowszechniania projektu, materiały biurowe.

Koordynator projektu
Barbara Wójcik



Załączniki: